Att möta eleverna i leken

Älgjakt pågår

-Den här måste man ha när man ska ut och jaga älg!

En elev går med bestämda steg mot stegen vid berget. Han klättrar upp och försvinner med sin lek på andra sidan berget.

Det där bygget i skogen hade jag inte sett dagen innan. Det lösa materialet fanns där sedan tidigare och tydligen även elever med kreativitet.

Eleverna i f-klass får vara på berget om de har en vuxen med sig. Idag blev det jag.

Jag såg hur de iakttog älgjägaren som klättrade tidigare.

-Vill ni också pröva att klättra?

Eleverna myllrade upp för stegen för att sedan åka på baken på någon av de redan filade kanor som gick ut för berget.

Efter en stund är det över 20 elever där och glädjetjuten ljuder i dungen.

Då kommer 4:orna.

-Hur länge ska f-klassarna vara här?

Det slår mig snart att detta är skaparna av bygget som kommit för att fortsätta sin lek genom att bygga vidare på sitt verk.

– Vilket fint bygge ni har gjort! Ser ni hur mycket det betyder för de yngre när de leker?

Jag frågar hur de tänkt när de byggde och jag berömmer hur de genom små detaljer gjort bygget säkert. Jag hör mig för om de behöver något för att fortsätta med sitt skapande.

Det visade sig att de helst ville få bort alla så de fick bygga vidare, bums.

Med lite förhandling fick f-klassarna fortsätta att leka resten av rasten, dvs 15 min till. Under tiden plockade vi fram bräder, såg, skruvdragare och skruv. Högst upp på stegen behövdes det tydligen en skyddsbräda så att ingen fot skulle fastna där.

Plankan är måttad och sågad och imorgon kommer de att skruva fast den.

Säkert har de då ännu fler idéer som jag

ska försöka agera möjliggörare för.

Mitt yrke som fritidspedagog i rastverksamheten är underbart!

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*