OBSERVATIONER FRÅN BERGET, del 2.

Det lösa lekmaterialet på gården skapar möjligheter för eleverna att vara kreativa.

Var är allt löst material?

Det var inte längesedan som jag fyllde på med nya pallar och plank, och pinnar från Hisingstorpsskolans skolskog.
Jag går och letar nedanför berget och sedan uppe på toppen. Inget.

-Vem har tagit ner vår gunga från trädet?

Jag vänder mig om och möter anklagande blickar från tre elever i åk 5. De vet att det bara finns en som kan plocka ner en gunga från den höjden. Olof…

-Var det ni som byggde den? Den var verkligen super och det var många som använde den. Problemet med den var att den var för lång. Den skadade barken på trädet när man gungade, som ni ser här.

Jag visar på den skavda barken.

-Vill ni sätta upp en ny, kortare gunga?

-Ja! säger de tre i kör.

-Ok. Då måste vi hitta en av alla de plankor som brukar ligga här på berget.

Eleverna sprider snabbt ut sig och är lika snabbt tillbaka. Med en planka…

-Var fann ni den?

-Bredvid den nya kojan.

Ny? Hur har jag missat den?
När jag går över till andra sidan berget så finner jag allt jag letat efter. I en koja.

Jag gissar att jag behöver skaffa mer löst material, och att vi ska sätta upp en ny trädgunga på fredag.

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*