ATT VARA DÄR.

Att se lekens flöde, hur förhandlingar sker, regler sätts, sammanhang skapas.

Jag observerar. Njuter.

Elev 1: -Olof! De tar våra saker!
-Vill du inte det?
E1: -Nej!
E2: -Men det är ju det leken går ut på!?
E1: -Nej. Sakerna bygger dom koja med.
E2: -Men hur leker vi då?

”Jag finns där som lärare för att leken ska vara möjlig på just denna del av skolgården.”

Diskussionen fortsätter. Konsensus.
Leken tar fart pånytt och virvlar fram mellan kojor, bergets skrevor, buskage, plankor, rep och pallar.

Jag hör de glada ropen. Ser och förstår det komplexa som spelas upp inför mina ögon i denna vida rollek.

Jag finns där för att iaktta. För att stötta och tolka för de som inte ser, förstår eller bemästrar lekkoderna.

Jag finns där som lärare för att leken ska vara möjlig på just denna del av skolgården.

Jag finns där för lärandet. För att ”det händer på rasten”.

Klicka här för att komma till mitt och UR’s tv-program ”Det händer på rasten”.

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*