När det icke formella lärandet får utrymme.

Två av våra numer fem pallkragar.

Rastverksamheten idag bjöd på den femte och sista dagen av hopprepsutmaningen. Jag avslutar, plockar undan och snabbar mig på in till vår atriumgård.

Jag måste hinna förbereda inför fritidshemmets plantering på eftermiddagen.

Två pallkragar är på plats men de ska bytas jord i och ytterligare tre ska sättas ut. Dessutom behövs det vårstädas och ogräs behöver rensas.
Jag har sedan tidigare plockat fram trädgårdsredskap och skottkärra. Säckarna med jord ligger prydligt travade i väntan på att få fylla landen.

En kompetens som vi lärare på fritidshemmet besitter är att se, synliggöra och utveckla situationsstyrt lärande.

När jag kommer in på atriumgården är det liv och rörelse där. Ett 10-tal elever från åk 3 har hittat redskapen och är i full gång med att gräva, rensa maskrosor, räfsa och sopa.
Allting avstannar något när jag kliver in. Jag läser i någras oroliga blickar när de riktas mot mig att, ”Oj! Vi kanske inte fick använda grejerna…”. Någon tittar på mig och skyndar sig att ställa tillbaka sin räfsa.

En kompetens som vi lärare på fritidshemmet besitter är att se, synliggöra och utveckla situationsstyrt lärande. Vilken situation passar då bättre för detta än just här och nu? Jag vill dessutom absolut inte få eleverna att känna att de gjort något fel. De har ju tagit ansvar och de ville göra gården fin. Jag finner mig snabbt i situationen.

-Så bra att ni har börjat att göra iordning och vilket superjobb ni gör! Är det någon som vill hjälpa mig att lägga täckväv i våra pallkragar?

Genast har jag fyra elever igång med att klippa rätt storlek på väv och att få den på rätt plats i pallen.
Medans de jobbar på visar jag andra hur man använder kultivatorn och gångskyffeln.

Många undrar över vad fritids ska komplettera skolan med, eller hur man kan samverka.

En annan grupp är inne i pilkojan, som just börjar visa små musöron till blad på sina grenar.

-Kan ni hjälpa mig med kojan när ni ändå är här?

Jag visar hur enkelt man kan göra kojan tät genom att fläta in skotten i kojans väggar.

    Fjolårets pilkoja. Vi lyckades forma till den efter några år i glömska.
    Till vänster ser vi ramen till vårt tidigare växthus.

-Vad ska ni odla? Får man hjälpa till? Får man äta?.. Frågorna är många. Jag hinner också snabbt berätta om blåmeshanen som sitter skäller ut oss på gården. Förutom vår nya holk så är hans favoritplats just pilkojan. Vi stör tydligen honom och honan med vårt arbete på atriumgården.

Så är gruppen vid pallkragen färdig med sin första pall.

-Nu kan ni fylla med jord från skottkärran.

Efter bara några spadtag ringer det in från rast och de måste sluta.

-Kan vi få komma hit och fortsätta när vi går på klubben sen?

-Självklart. Vi på Blixten kommer också att vara här då.

Det är med en skön känsla jag själv går på rast.
Hur mycket lustfyllt lärande skedde inte där? Allt utifrån elevernas intresse. I en icke formell lärandesituation.

Många undrar över vad fritids ska komplettera skolan med, eller hur man kan samverka.

För mig kan det inte bli tydligare än så här när vi ser till kompetens och yrkesområde.
Det här är vad fritids tar med sig till kalaset.

6 kommentarer

  1. Det låter så härligt, inspirerande och pedagsgigoogisk!! Jag håller med dig det kan inte bli tydligare!

    • Vissa dagar på jobbet är man mer nöjd med än andra när man reflekterar över innehåll, agerande, förutsättningar… efteråt.
      Den här dagen arkiveras under fliken ”Jäklar va kul det är när man jobbar på rätt sätt och med rätt förutsättningar”. 😁

  2. Har ni alltså en mittgård med byggnader omkring? Har tänkt odling, men är rädd för att det inte får stå ifred under kvällar och helger tyvärr….

    • Det är ett problem med att saker inte får vara ifred. Hos oss på Hisingstorpsskolan har vi turen att ha en innergård som vi odlar på (atriumgård, men vi har faktiskt 2 till… 😉) dit man kommer enbart genom att gå inomhus.
      På min tidigare skola hade vi pallkragar på skolgården. Där hade vi tur och de fick vara ifred.

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*