Sommarens lekrum är äntligen återskapade!

Basket planen på gården fick en uppfräschning.

Jag har i många år haft ett dåligt samvete för att gården där hemma i Jönköping ”fått stå lite på vänt”. Mina barn har blivit stora och varken hopphage eller labyrint är särskilt lockande om man är 19 respektive snart 15 år… Därför har jag inte hållit efter våra målningar särskilt väl, och jag gissar att de sista gjorde jag och dottern för en sisådär 7 år sedan. Basketlinjerna, målning av plankan och ring samt montering av kedjenät skedde nog 2009.

Sedan dess har barnens lek och intressen förändrats och mitt fokus likaså. Gården har fått vara. Tills ikväll

Då det idag var en av sommarens varmare dagar väntade jag med att ta mig an asfalten först efter kl 9 på kvällen. När jag kom ut på gården insåg jag att de flesta barnfamiljerna förmodligen tagit siesta under dagen för att kunna leka på gården när det äntligen blev lite svalare. Jag var mao inte ensam…

-Vad gör du?

-Vem har gjort de här innan?

-Kan du inte göra en parkering också?

Labyrinten blev först färdig. Jag kunde på de flesta ställen se hur de tidigare linjerna var målade. På andra ställen fick jag chansa. Då de tidigare målningarna var så svaga hade de barn som av föräldrarna utrustats med gatkrita, förbättrat lekrummen på asfalten, vilket också gav mig vägledning.

-När får vi börja leka?

-Ni måste vänta 20 minuter för att färgen ska torka. Jag säger till när det är dags.

Några av barnen försvinner iväg på andra upptåg i väntan på att labyrinten ska bli färdig. Andra följer med och tittar på nästa hage som ska målas.

-Färgen är torr. Nu får ni börja leka i labyrinten.

Genast börjar leken ta form. Hur den ska lekas. Regler sättas i ett givande och tagande. Någon finner att det inte var en lek då de ansåg att det fuskades. Tillsammans skruvade de reglerna ett varv till för att det skulle fungera.

Så enkelt det skulle vara för oss vuxna att förstöra en sådan process genom att gå in för att styra och bestämma. Som tur var skedde inte detta och lekarna fick sitt sammanhang och sitt meningsskapande.

Jag ser och lyssnar samtidigt som jag tar mig an basketplanen. Några barn följer med mig även till denna. Här får jag förklara vad de olika linjerna är till för, samt att de här är de gamla linjerna. De nya (från 2010) har ett 3-sekundersområde som är i form av en rektangel

-Varför får man bara stå där i 3 sekunder?

Frågorna fortsätter. Kingplanens färg har torkat och leken flyttar sig dit för flera av barnen.

Jag blir färdig med de sista linjerna och skickar med några förmaningar om att de inte får gå på basketplanen ikväll, innan jag säger godnatt.

-I morgon bitti får ni spela hur mycket basket ni vill.

-Jaaa!

Jag packar undan färgerna, sopborsten och målarvagnen och går hem till mitt. Över Jönköpings tak ser jag solen sakta sänka sig till ljudet av kingspelande sommarlovsbarn.

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*